OVER ONS

POWERPULLING ZUNDERT

Powerpulling Zundert is de geheel nieuwe naam van het “vroegere” Trekkertrek Zundert. Een club actieve leden met een hart voor trekkertrek voortkomend uit Buurtschap Stuivezand. Deze buurtschap is één van de 20 corsobuurtschappen van het bloemencorso uit Zundert. Om de corsowagen te bekostigen is vele jaren geleden de voormalige trekkertrekwedstrijd overgenomen van de oude organisatie. Geheel op eigen benen staande organiseren we nu ruim een aantal jaren onze ‘eigen’ trekkertrekwedstrijd. Waarom een nieuwe naam? Omdat de ambities verder gaan dan de huidige landbouwklasses is de lading van het woord meer dan trekkers. Technisch spektakel ten top is wat we willen bieden. Dat is voor de modernste machines in landbouw maar ook daarbuiten. Dus dat is waar we naar zoeken om aan te haken. Dus aanhaken om de power te demonstreren in de ruimste zin!

De huidige powercrew bestaat uit een 9-tal personen gesteund door een grote club vrijwilligers vanuit Buurtschap Stuivezand. We zitten en blijven op het huidige terrein de komende jaren, om de ambitie voor goede wedstrijden en de ambiance te kunnen blijven garanderen.

WAT IS TRACTORPULLING

TRACTORPULLING, POWER IN ACTION

Tractor-pulling is de naam van een van oorsprong Amerikaanse motorische krachtsport. In 1977 deed de sport voor het eerst zijn intrede in Nederland en sindsdien kent ons land vele duizenden aanhangers. Dit is mede het gevolg van het hoge niveau waarop de sport in Nederland bedreven wordt. In Nederland worden jaarlijks zo’n 120 wedstrijden georganiseerd waarbij de wedstrijd in Made een van de grootste evenementen zal zijn.

SLEEPWAGEN EN BAAN

Tractorpulling wordt beoefend met behulp van een sleepwagen, een soort oplegger die aan de voorkant niet op wielen maar op een slede rust. Op de sleepwagen bevindt zich een ballastbak  die gevuld kan worden met gewichten en met een kabel of ketting  via een versnellingsbak  verbonden is met de wielen van de oplegger. Aan het begin van de trekpoging (ook wel run of pull genoemd) staat de ballastbak achterop de sleepwagen. Als de sleepwagen vooruit getrokken wordt, verplaatst de ballastbak naar voren. Hierdoor komt er steeds meer gewicht op de sleepvoet waardoor het voor de tractor steeds moeilijker wordt om de sleepwagen voort te bewegen.

SNELHEID

De ontwikkelde snelheid tijdens een run is van groot belang. De massa van de sleepwagen gaat dan immers meewerken. Een full-pull in minder dan 10 seconden is op een goed geprepareerde baan haalbaar. En dat met een totaal gewicht van 20.000 tot 25.000 kg! Je moet een geoefende atleet zijn om die afstand in dezelfde tijd te lopen. De tractoren kunnen hun wielen dan vaak ook tot boven de 50 km/uur laten spinnen.

VERMOGEN

Om dergelijke prestaties te leveren moeten de machines beschikken over enorme vermogens. In Nederland leveren sommige tractoren meer dan 7000 pk; in de VS is de 10.000 pk grens een aantal jaren geleden al doorbroken, vergelijk dat eens met een gemiddelde landbouwtrekker van krap 100 pk. Het gaat bij Tractorpulling dus om ware krachtexplosies. Dat betekend dat het uiterste van de techniek wordt gevergd. Het is met name dan ook dit aspect dat zowel publiek als deelnemers in de ban houdt. Het zijn immers geen kant en klare machines uit de fabriek waar de deelnemers mee op de baan verschijnen, maar zelfgebouwde machines. Machines waar vele arbeidsuren en tienduizenden euro’s aan materiaal zijn ingestoken. Wat te denken van dieselmotoren die meer dan het tienvoudige van hun standaard vermogen leveren, of benzinemotoren, die met blowers en methanolinjectie meer dan 1500 pk leveren? Daarnaast maken tegenwoordig de meesten gebruik van aluminium V8 race-, of V12 vliegtuigmotoren, zelfs turbinemotoren worden toegepast.

VERSCHILLENDE KLASSEN

Deelnemende tractoren worden gegroepeerd in verschillende klassen waarin ze aan bepaalde eisen moeten voldoen om een eerlijke competitie te verkrijgen:
– Standaard en oldtimers; dit zijn onveranderde fabriekstractoren waarbij oldtimers een minimale leeftijd van 30 jaar moeten hebben.
– Sport en supersport; licht opvoerwerk mag aan de fabriekstractor plaatsvinden, in de supersport mag een niet standaard brandstofpomp gebruikt worden.
– Pro- en Superstock; Het uiterlijk van de fabriekstractor moet behouden blijven, inwendig wordt er maximaal opgevoerd, Pro-stocks monteren slechts 1 turbo.
– Vrije of Modified klasse; elke combinatie van motoren en eindaandrijvingen is mogelijk er zijn enkele limieten.
– TWD of Car pullers; op auto’s of pick-up trucks (Two Wheel Drive) gelijkende voertuigen met vrije motor inbouw.
Elke klasse is onderverdeeld in een aantal subklassen op basis van het gewicht van de machine. In alle klassen geldt dat de machines moeten voldoen aan strenge veiligheids- en milieueisen die zijn opgesteld door de overkoepelende Tractor Pulling organisaties.

UITGEBALANCEERD

Tractorpulling is de sport die motorische kracht koppelt aan snelheid, want de combinatie die het snelst van start gaat en de achterwielen het hardst laat spinnen komt het verst. Mits de machine nauwkeurig is uitgebalanceerd, over de optimale overbrengingsverhouding beschikt en de juiste bandenspanning heeft. Alleen dan kan al het vermogen op de baan worden overgebracht. Elke baan is verschillend, daarom vereist dit erg veel inzicht en ervaring van de deelnemers. Tractorpulling onderscheidt zich van andere motorsporten door de sensationele hoeveelheid paardenkrachten in combinatie met de snelheid en de glinsterende machines.

https://www.youtube.com/watch?v=_HmjJSWb49I&feature=youtu.be

DA THUIS OP DE BANK LIGGE DOE JE EEN ANDERE KEER MAAR, HIER MOT JE BIJ ZIJN

HAAK JIJ OOK AAN OP ZONDAG 22 SEPTEMBER?